Nedslag i manuskriptet til BOX´EN 


 

Uddrag fra en monolog til figuren “Den hemmelige drøm” i forestillingen:


“Jeg er her ikke.

Det er ikke mig, der taler.
Jeg eksisterer ikke.
Har aldrig eksisteret.
Kun en lille bitte smule.
Du har anet mig, om dagen og om natten.
Et lysglimt.
Det var ikke mig.
Det var en underlig fornemmelse, 
jeg har lyst til at fortælle noget fra et sted, som måske ikke findes.
Det er en underlig fornemmelse, fordi jeg ikke ved hvorfor.
Men så gør jeg det bare.
Vil I høre?”

 

Uddrag fra forestillingens epilog:

“Man kalder os “de arbejdende”, for efter bestemmelsen er vi ikke arbejdere i byen, men arbejdende, dem, som arbejder, men som ikke er arbejdere. Selv om vi arbejder i byen, er vi stadig bønder. VI hører ikke til, vi er ikke registreret i byen. Vi er andenrangs borgere i vores eget land. Hukou, hukou. Vi er i byen, men vi har ikke byens hukou. Selv et vildt dyr vil have sit eget hul, men hvornår vil vi få et sted, der er vores? Vi bygger de store boligblokke og metrostationerne i byen. Men vi har intet hjem, og der er ingen vej dertil.”

 

Uddrag fra kunstnerens monolog i forestillingen:

“Jeg er nyuddannet skuespiller. De ville gerne have kunstneren med. Jeg er så glad for at være med. At have noget at lave. Der er mange arbejdsløse skuespillere. Det er noget af det første, man lærer, når man går på skuespiluddannelsen. Det er et fag, hvor der er hård konkurrence. Hvor man går arbejdsløs måske 70 procent af tiden. Som kunstner skal man selv være med til at skabe sit arbejde og søge produktionsstøtte. Man skal være entrepenant, man skal være om sig. Et teaterengagement er normalt på tre måneder. En kollega sagde: 
”Men selv om man har været så heldig at få et engagement, så er man dårligt begyndt på prøverne, før ens hoved er i gang med overvejelserne om, hvordan man støver det næste job op”. ”Problemet er, at som freelancer har man sjældent engagement mere end højst tre måneder ad gangen, ofte kortere, og det er sjældent, at engagementerne følger lige efter hinanden. Det er svært at finde korterevarende job, der kan fylde op mellem engagementerne – eller arbejdsgivere, der er så fleksible, at man kan få fri, når der dukker et teaterjob, en filmrolle eller andet skuespilarbejde op.” Man skal også finde ud af det med reglerne om dagpenge og om supplerende dagpenge. Hvad må man egentlig? Hvad må man ikke?”